diumenge, 9 d’agost del 2020

Balandrau-Torreneules-Núria

Data: 2-3 de març de 2019

Cartografia: Vall de Camprodon-Vall de Ribes-Núria-Ulldeter.  1:50000 Ed. Alpina. (segurament al nou mapa de l'Alpina 1:25000 del Puigmal també hi entra).

Circular: Sí.

Companyia: la millor possible: Stamen, Víctor, Ona, Heimdall, Joan Manel  i un servidor.

Descripció general:

Ruta pels Pirineus orientals en un hivern de poca neu. La pujada al Balandrau per la cara nord s'ha de fer en compte i equipat.

Primer dia, 2 de març. Sortim de la central de Daió a dos quarts de 10, anem fent en un dia tranquil, seguint pel riu que mena a coma de vaca.
Una vegada arribem a la cota 1700 (1:15) comencem a trobar alguna clapa de neu dura i poc després de les ziga-zagues, ja al vessant NO del Balandrau, un camí molt dret i força perdut a la dreta ens guia fins a la canal que seguirem per pujar. En alguna ressenya he vist que es passa pel torrent que va pel nord, però nosaltres agafem el torrent que va a parar al sud del pic. Calcem grampons i amb l'ajut del piolet (a mode bastó) anem pujant canal amunt, amb trams neu dura però que fem sense problema.
Fins dalt el desnivell és important, però anem fent i a tres quarts de 3 fem cim (cota 2585, 5:30).

La vista durant tota la pujada cap el Torreneules és fabulosa. Mengem alguna cosa i anem cap avall, direcció al coll de Trespics.

Com que estava enxixat i no l'havia fet mai, penso que araeslhora (sic.) i m'enfilo cap el Fontlletera pensant en els pobres que es van morir per aquí en el famós episodi de torb de finals del 2000.
Vista del Balandrau des del Fontlletera i Puigmal al fons

En tot moment es veu el refugi de Manelic. Acabo la llarga carena d'una altitud semblant al Fontlletera i baixo directe cap al refugi per un petit llom sense massa problema, ja és hora de sopar. (Rafugi de Coma de vaca, cota 2000, 8:15).

Segon dia, 3 de març. Enfilem la coma de vaca, pel vessant sud a les 8:30 i els primers raigs de sol ens agafen a mig pujar. Trobem neu contínua a cara nord i ens posem grampons a partir d'uns 2100-2200m i fins al coll del Torreneules. Allà ens els treiem i fem cim. (cota 2713, 3h).

La cara sud presenta poca neu i és de bon fer. A les 5 hores som a Núria, dinem i dues hores més tard som al cotxe (central de Daió, 8:00), pel camí que mena altra cop a la central. La baixada en ziga-zaga és perfecte per no trencar-te res, però per posar-hi una mica de gràcia vam fer una mica el cabra amb en JM.